Sandlander Hungary | 2376 Hernád, Köztársaság út 98. | +36 29 574 760 | info@sandlander.com | sandlander.com
Tökéletesség a szenvedélyünk

Toyota történelem

Land Cruiser történelem

Erős, megbízható, tartós – a Land Cruiser méltán vált legendává az elmúlt bő hét évtizedben. Sokoldalúságát bizonyította az Atacama-sivatagban és a Sziklás-hegységben, Dubai dűnéin és Ausztrália nyílt síkságain. Lényegében mindenhol elmegy, ahol elfér. És hogy hogyan hódította meg a világot?

A magyarázat egész egyszerű: minden egyes porcikája mögött ott van a japán mérnökök könyörtelen törekvése a tökéletesre. Ez szavatolta, hogy az alapító Kiichiro Toyoda elsőként világsikerre vigyen egy japán autót, történetesen azt, ami a leghosszabb múltra tekint vissza a Toyotánál.

Az első modellt a második világháború szülte 1951 januárjában, Jeep BJ néven. Érdekesség, hogy az autó már-már alulmaradni látszott egy rendőrségi beszerzésen a Willys Jeeppel szemben, azonban Ichiro Taira tesztpilóta nem hagyta annyiban és a Fuji-hegy hatodik szintjéig mászott a terepjáróval, hogy igazolja annak szívósságát. Ez volt az első autó, ami ilyen magasságba ért, s eztán már nem volt kérdés, mi lesz az új rendőrautó Japánban. A feladat már csak annyi volt, hogy átkereszteljék a modellt, ami 1954 óta viseli a Land Cruiser nevet.

A második generációig sem kellett sokat várni, a „civilesebbre” szabott J40-es 1955-ben debütált. Elegánsabb karosszériával, könnyebb vezethetőséggel és komfortosabb beltérrel igyekeztek nyitni egy új szegmens felé, s megindult az export is: egyes modellekhez már az ausztrálok is gyártottak fülkét, az első teljes egészében Japánon kívül készült Toyota pedig brazil volt. A számok is gyors növekedésnek indultak: 1965-re évi 50 ezer, három évvel később pedig már 100 ezer Land Cruiser futott az utakon és a lendület nem torpant meg.

A következő jelentősebb változás 1980-ban jött el, a J60 piacra dobásával. Ez a Toyota elég rövid idő alatt széles körben ismert lett az offroad világában és bár 1990-ben hivatalosan leállították a gyártását, Venezuelában még két évvel később is gördültek le null kilométeres modellek a gyártósorról. Ennél a típusnál vezették be a légkondit, a hátsó fűtést és a belső dizájnt is továbbfejlesztették.

Jelentős állomás a Land Cruiser életében a J70-es széria, amelyet 1984 óta folyamatosan gyártanak. A hard core terepjáró – amely számos kivitelben elérhető – az egyik legsokoldalúbb, erősített futóművének és hajtásláncának köszönhetően a legkíméletlenebb vidékeken is helyt áll, legyen szó munkáról vagy utazásról. Ez volt egyébként az első japán autó, amiből automata váltós is készült. A sorozatot 1999-ben több szempontból is felfrissítették, az első tengelyen tekercsrugókat kapott, hátsó laprugóit pedig meghosszabbították, növelve az utazás kényelmét.

Újabb mérföldkőnek számított az 1989. októberi tokiói autószalon, ahol a J80 premierjét tartották. Az autó néhány dél-amerikai országban „Buborék” becenéven futott, Észak-Amerikában és Európában pedig csak állandó összkerékhajtással lehetett kapni. Érdekessége, hogy ebben a modellben már megjelentek a légzsákok és az ABS, a biztonsági övet vállmagasságnál is lehetett állítani és az eleinte oldalra nyíló csomagtartót felfelé nyílóval váltották.

Ugyancsak ennél a modellnél változott az embléma: 1995-től a TOYOTA feliratot a jól ismert ovális logó váltotta, amire sokan „kalapos babként” vagy „sombreróként” hivatkoznak. A 80-asból kifejezetten gyűjtőknek készült kiadás is készült 1997-ben, amelyben egyebek mellett az emblémák és szőnyegek, külső és belső díszítőelemek sugallják, hogy nem hagyományos autóról van szó. Ennél a darabnál már az automata klíma is megjelent és noha Japánban 1997-ben véget is vetettek a gyártásnak, Venezuelában ismét ráhúztak és az utolsó 80-ast 2008-ban készítették el.

A Toyota a 80-assal az autósport történelemkönyvébe is beírta magát, 1996-ban ugyanis két autót küldött a Dakar-ralira, amelyek a széria kategória első két helyét szerezték meg. Ezt a bravúrt azóta fél tucatszor ismételték meg a Toyoták a világ legkeményebb tereprali versenyén – igaz már újabb modellekkel.

Nyolc év után a 80-as is megérett a frissítésre, kihívója a J100 lett. Szokatlan fordulat, hogy az autót már 1991-ben elkezdték fejleszteni, majd félbeszakadt a folyamat. A sosem látott luxust kínáló, modern és lehengerlő terepjárót 1997-ben Grand Cruiserként mutatták be Tokióban.

2007-től pedig már a 200-as mutatta meg, hova fejlődhet egy egykori katonai monstrum. A bemutatkozást öt év tervezés és 2 év tesztelés előzte meg és noha érte kritika az új dizájn, a NATO kitartott mellette katonai feladataihoz, ami igazolja, hogy továbbra is kompetens terepjáró. A modellnél úttörő, hogy V8-as motorral is elérhető és az összes létező biztonsági követelményt felülmúlja. Emellett bővelkedik az okos megoldásokban - például kulcs nélkül indítható -, esőérzékelő, kamerák, gyári navigáció és terepviszonyokhoz igazodó fékrendszer segíti a vezetőt. A 200-as 2014 óta szinte mindenhol elérhető, kivéve Kanadát és Hong Kongot – ahol a Lexus LX-et kínálják helyette -, továbbá Észak- és Dél Koreát.

A gyár méltón ünnepelte a történelmet 2014/2015-ben: számos modellből 70. évfordulós kiadással tisztelegtek a múlt előtt.

visszahívást/kapcsolatfelvételt kérek